tirsdag 25. oktober 2011

Sammenligning av arkitektur: Norden og Europa på 1770-tallet

Bygningene i rokokkostilen i Europa er enklere enn dem som er i barokken. Det ble ofte brukt sneglehusornamenter på denne tiden som skulle pryde fasadene.
Det ble ikke lenger brukt søyler, pilastre og tempelgavler. Det ble lagt større vekt på det indre enn det ytre.  På slutten av 1700-tallet ville man gjenskape antikken (nyklassismen). Nyklassisimen er direkte inspirert av utgravningene av aksebyen Pompeii (utrgavingen skjedde i 1748). De fant da byggverk som var rett fra antikken, som ikke hadde gått gjennom barokken og renessansen.

I Norden kom ikke klassisimen før etter første verdenskrig. Da ble tre det viktigste byggematerialet. Det ble bygget slott inspirert av asiatene og afrikanerne i tillegg til store paleer og pavljonger. Noen bygninger som ble bygget i tre, kan man se tydelige forbilder i samtidens steinarkitektur. På slutten av 1700-tallet begynte folk å bruke takstein. Husene fikk panel utenpå de laftede veggene. Hoveddørene fikk vakre innramminger, og det var typisk med små knekkede ornamenter over søylekapitelene.

4 kommentarer:

  1. Hei!

    Serveren strever med å få lagt deg til Min bloggliste. Martynias smatt inn med en gang!

    Da skal jeg se gjennom hva som ligger av besvarelser på bloggen din og registerere dem på fronter!
    Gjør nye forsøk når jeg kommer hjem ang. Min bloggliste!

    Vh Bjørg Nina

    SvarSlett
  2. Hei!

    Kort og grei og .... veldig god beskrivelse av arkitekturen på 1700-tallet!

    vh BN

    SvarSlett
  3. Hei igjen!


    Nei, emma, bloggen din vil ikke inn på Min bloggliste. Aner ikke hvorfor.
    inntil videre får du bare skrive i kommentarfeltet på fagbloggen, så blir alt du gjør registrert!

    Vh BN

    SvarSlett
  4. Heisann!

    Hipp hurra.... bloggen din gikk endelig igjennom, og nå er bloggen på Min bloggliste. Det tok en time eller mer! Jeg jobba med mye annet i mellomtida ;:OD)

    VH Bjørg Nina

    SvarSlett